رم DDR5 چقدر از DDR4 سریع‌تر است و چه تفاوت‌های مهمی با آن دارد؟

دنا دانلود
ورود شما به سایت کوچک مان را خیر مقدم عرض می نماییم.
به دلیل بروز بودن سایت لطفا از سایر صفحات وب هم دیدن نمایید.

تبلیغات هزینه نیست بلکه زمینه سازی برای معرفی وب خود به دیگران و درآمد زایی برای شماست .
سفارش تبلیغات سفارش تبلیغات سفارش تبلیغات سفارش تبلیغات

درباره وب

به وب سایت من خوش امدید
نويسندگان
امین پارسیان
تبلیغات



DDR5 نسل بعدی رم در نظر گرفته می شود و این نوع رم باید در اواخر تابستان یا پاییز 2021 به طور گسترده در دسترس باشد. همانطور که از نام آن پیداست، رم DDR5 به عنوان جایگزینی برای DDR4 عمل می کند. از جمله مزیت ها می توان به سرعت بیشتر، مصرف انرژی کمتر و افزایش ظرفیت اشاره کرد. در ادامه در مورد جزئیات نسل جدید حافظه رم و تفاوت آن با نسل قبل صحبت خواهیم کرد.

هر آنچه که باید در مورد استفاده از رم DDR5 بدانید

همانطور که احتمالا می دانید، برای استفاده از رم DDR5، مادربرد و پردازنده باید از آن پشتیبانی کنند. انتظار می رود اولین رم DDR5 تقریباً با سری جدید پردازنده های اینتل در نیمه دوم سال 2021 به دست کاربران برسد. چندین شرکت بزرگ رم مانند Corsair، Kingston و TeamGroup در حال آماده سازی برای تولید رم DDR5 هستند.

همانند دوره‌های انتقال قبلی، پردازنده‌های سازگار با DDR5 در ابتدا از رم‌های DDR4 پشتیبانی می‌کنند. با این حال، این مورد برای مادربردها صدق نمی کند، زیرا مادربرد باید با DDR4 یا DDR5 سازگار باشد. دلیل این امر مربوط به اسلات های رم است و هر نسل رم از تعداد پایه های متفاوتی استفاده می کند و باید به فاصله بین این پایه ها نیز اشاره کرد. به دلیل این فرق ddr4 با ddr5، اتصال رم DDR4 به اسلات رم مربوطه DDR5 و بالعکس امکان پذیر نیست.

در مورد پردازنده های AMD، این شرکت هنوز تاریخ دقیقی برای عرضه پردازنده های جدید سازگار با استاندارد DDR5 اعلام نکرده است. اما اکثر کاربران انتظار دارند که این شرکت پردازنده های فوق را در سال 2022 عرضه کند.

ظرفیت بیشتر را فعال کنید

ماژول رم قسمتی است که مستقیماً به مادربرد متصل می شود. طبق استاندارد DDR5 هر ماژول رم می تواند از ظرفیت بیشتری استفاده کند و حداکثر ظرفیت آنها به 128 گیگابایت می رسد، در واقع ماژول های رم 128 گیگابایتی در آینده نزدیک به دست کاربران نخواهند رسید. حتی اگر چنین رمی به بازار بیاید، مطمئناً از نیاز اکثر کاربران فراتر خواهد رفت. بنابراین، اگر 128 گیگابایت رم منتشر شود، برخی از زیرساخت‌های مربوط به سرورها و سازمان‌ها ابتدا اجازه این ماژول‌ها را می‌دهند.

از سوی دیگر، ماژول های رم 16 گیگابایتی به نظر محبوب هستند. اگرچه برخی از شرکت ها مانند TeamGroup می خواهند رم های 16 گیگابایتی را به طور گسترده به بازار عرضه کنند، اما با شرکت هایی مانند ADATA روبرو هستیم که از تولید رم 8 گیگابایتی DDR5 صرف نظر نمی کنند.

رم DDR5 سریعتر است

همه کاربران می خواهند از رم های سریع برای افزایش سرعت کامپیوتر خود استفاده کنند و طبیعتا رم های DDR5 سرعت بالاتری نسبت به DDR4 ارائه می دهند. به گفته این شرکت ها، اکثر رم های DDR5 که در سال 2021 وارد بازار می شوند، از سرعت 4800 مگاهرتز یا بالاتر استفاده می کنند. در مقایسه، بهترین رم های DDR4 سرعتی بین 3600 تا 4000 مگاهرتز ارائه می دهند، اما کاربران معمولی از رم های مبتنی بر سرعت 2666 مگاهرتز استفاده می کنند.

در کنار سرعت 4800 مگاهرتز یا بالاتر، احتمالاً رم DDR5 مبتنی بر سرعت حدود 3200 مگاهرتز یا کمتر نیز وارد بازار خواهد شد. از سوی دیگر گزارش هایی مبنی بر تولید رم بر اساس سرعت 8400 مگاهرتز وجود دارد که سرعت بسیار خوبی است، اما هنوز مشخص نیست که چنین رمی چه زمانی وارد مرحله تولید انبوه می شود.

نتیجه

اگر به دلایلی به زودی نیاز به خرید یک سیستم جدید دارید، رم ها و پردازنده های DDR4 موجود در بازار می توانند تمام نیازهای شما را برطرف کنند. همانطور که گفتیم، رم های DDR5 احتمالاً از همان ابتدا برای سرورها و زیرساخت های سازمانی مورد استقبال قرار خواهند گرفت، اما این لزوماً به این معنا نیست که کاربران عادی باید خیلی زود شروع به استفاده از آنها کنند.

اگر به دنبال خرید یک سیستم جدید در سال 2022 هستید، بهتر است به بررسی های منتشر شده در مورد رم DDR5 توجه کنید و سپس چند ماه واکنش این خریداران رم را دنبال کنید. در کل رم DDR5 حرف های زیادی برای گفتن دارد اما اگر عجله ندارید شاید بتوانید این رم را با قیمت بهتری خریداری کنید و از طرفی شاید تا آن زمان عملکرد این رم نسبت به نسل اول


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






تاريخ : سه شنبه 22 شهريور 1401 ساعت: 1:56 ا نویسنده : امین پارسیان ا

امکانات وب
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: